Friday, August 5, 2011

Kuih Buah Melaka

Mood nak masak & makan yang bukan2 aku da datang.
So, tadi jadi la buah melaka yang aku ngidam beberapa hari lepas.
Hehehe

 Semuanya ada 3 jenis warna..Meriah kan..hikhikhik..
 Putih-- Plain..Tepung semata
Merah--Campur ngan sirap. Nak kasi warna naik..Sebab warna hijau takde..Hehehe
Kuning--Campur ngan labu..Sesuai tuk sesapa yang tak suka kekenyalan & takut tersangkut kat tekak..Huhu

Bahan2 nak wat kuih ni senang je..
  • Tepung pulut
  • Air (secukupnya)
  • Garam (secubit--wat rasa sikit)
  • Gula Melaka (inti dia)
  • Kelapa (parut & tambah sikit garam)

Cara die lak lebih kurang:
  1. Campur air kat tepung+sikit garam (kalau rasa nak tambah bahan lain cam labu, tambah skali)
  2. Gaul2 sampai jadi cam tanah liat or plastisin yang kita slalu wat main tu..(kasi senang nak wat bulat2 nanti)
  3. Da jadi tadi, wat bulat2(agak2 muat tuk skali masuk mulut). Pastu penyekkan & letak gula melaka kat tengah die. Pastu bulatkan balik.
  4. Da siap, masak dalam air panas (menggelegak kat dalam periuk)
  5. Bila da timbul, angkat. Letak kat atas kelapa. Golek2. Siap!! :D

Hihi..Next time nak wat bingka roti lak..
Biasa la.
Apa yang aku wat ni selalunya mende yang aku ngidam nak makan.. =D
Hohohoho

1 comment:

  1. sodap!!
    aku baru teringin nk buat minggu ni!!haha
    tapi kaler2 tak mungkin laa
    kaler ijau cukopp...:D

    ReplyDelete