Friday, August 26, 2011

Ragam bulan Ramadan

Bermacam2 perasaan kat akhir ramadan ni.
Ada gembira..(sebab nak raya)
Ada sedih..(sebab ramadan da nak pergi.Sempat ke lagi nak jumpa??)
Semua tu ikut perasaan masing2.

Ikut pada rasa sendiri.

Tak perlu nak hipokrit.
Tak perlu nak bangga diri.
Tak perlu la nak cerita segala kebaikan kita masa bulan ramadan ni.

Biasa la. Bulan2 ramadan ni, ada sesetengah orang yang rajin post kat FB, Twitter..
"Arini selesai terawih pertama"
Sok plak..
"Arini selesai terawih kedua"
Kalau bole, post tu dari awal sampai akhir ramadan...
Ditambah lak ngan..
"Ala, arini tak sempat nak baca Quran. Sempat ke nak katam ni r kawn2?? Tahun lepas 2 kali katam"
Ok...
Tau2..Tahun lepas kau da cite..
Alhamdulillah..
Hebat mereka.
Aku tak sebaik diorang nak carik ganjaran masa ramadan tu.

Tapi rasanya,
"Betapa baiknya kalau kita dapat sorokkan kebaikan yang kita da wat seperti mana  kita sorokkan keburukan kita"

Ada ke kita nak cerita kat semua orang,
"Harini aku ngumpat si Tuuuttt"
"Harini aku sesaja ponteng puasa"
"Harini aku ponteng kelas sebab benci kat lecturer"
"Harini aku Family aku perang besar"
Huhuhu..Ada ke orang nak tulis semua tu kat twitter & FB??

Hmm..tu 1 kumpulan orang yang camtu..
Ok la kot..
Yela..tak kacau hidup orang lain..

Yang 1 lg jenis grup manusia yang aku rasa takleh blah.


Orang yang sibuk mengata orang lain plak..
Contohnya:
"Isyh..Si Tuutt tu tak pernah aku nampak solat terawih kat masjid"
"Isyh3...Si tuutt tu..orang 10 mlm2 terakhir ni sibuk kat masjid nak carik pahala banyak2, lailatulqadar, die lak da tak datang masjid da. Sibuk pergi supermarket la tu..Nak carik barang tuk raya. Tu dah tak solat terawih la tu"

Mak ai...
Ni yang wat aku fikir....
Korang ni g masjid nak wat ibadah ke nak mengata orang??
Mana kau nampak orang tu kt supermarket bagai??? Kata g masjid...

Bukan nak kata apa la??
Kalau da wat ibadah tu,tumpukan la pada diri sendiri.
Takyah la nak tengok amalan orang lain.
Tengok je la pada amalan kita sendiri.
Cukup ke??
Banyak ke??
Sikit ke??

Ada orang kata,
"Takpe..Kita da Solat terawih ni kira topup balik la. Siap tadarus lagi"
Hmmmm....
Aku nak kata bnyk2 pun, ilmu aku bukan la banyak.
Tapi kalau benda tak betul yang kita nampak terang lagi bersuluh tu, dak darjah 6 pun bole fikir.
Jangan rosakkan fikiran diorang ngan kata2 camtu la.

Cuba kalau orang yg kita ngumpat tu sebenarnya wat terawih kat umah??
Tak pasal dosa ngumpat kita tu tadi da jadi dosa fitnah.
Tatau jgn cakap.
Ada mata pandang,
Ada telinga dengar,
Ada mulut diam,
Ada otak fikir...

Sebelum tutup,
Just nak share pe yg aku penah dengar.
Kadang mende ni cam da jadi salah faham kat masyarakat kita.
Pasal 10 mlm terakhir. Malam kita nak pulun habis.
Orang selalu fikir kalau kita nak beribadah tu cuma kena wat kat masjid.
Pastu ibadah tu cuma Solat.
Habis, kesian la kat perempuan2 yang ngah 'uzur' tu..
Takleh solat.
Tak dapat la ganjaran lailatulqadar la...
Hu...
Kata ustaz yang aku dengar aritu,
perempuan2 yg uzur tu bole la berzikir. Bertahmid. Berdoa.
Ibadah bukan cuma kita solat.
So, takde masalah la bagi memana pompuan yang ngah takleh solat.
Takde alasan yang kata kita takleh dapat gak ganjaran tu..

Insyaallah.

Wallahualam bissawab..

=D

Salam ramadan.

No comments:

Post a Comment